Content Marketing Bureau ContentToday logo

Het grootste misverstand over copyright

Mag ik een afbeelding gebruiken als ik de bron noem? ContentToday vroeg het aan Miss Legal.

Bij een mooie tekst hoort natuurlijk mooi beeld. Gelukkig staat het internet daar vol mee! Alleen mag je die afbeeldingen niet zo maar gebruiken. Ook niet als je de bron noemt…

Het is het grootste misverstand over auteursrecht (ook wel bekend als copyright): afbeeldingen mag je gebruiken, op voorwaarde dat je de bron erbij vermeld. Dat mag dus níet! ContentToday vroeg Miss Legal hoe het dan wel zit. Wanneer mag je afbeeldingen van internet wel gebruiken en waarom is het noemen van de bron niet genoeg?

Auteursrecht
Op de meeste afbeeldingen rust auteursrecht. In principe komt dit recht toe aan de maker van de afbeelding, bijvoorbeeld de fotograaf of de designer. Diegene heeft dan als enige het recht om de afbeelding te publiceren en te kopieeren. Een blogger die de afbeelding mooi vindt, mag deze dus niet gebruiken ter illustratie. Althans, niet zonder toestemming van de maker.

Toestemming
Wil je een afbeelding gebruiken bij je blog? Dan moet je formeel gezien toestemming vragen aan de maker. Wil je bijvoorbeeld een mooie foto van een andere blogger gebruiken? Stuur je collega-blogger dan even een mailtje met de vraag of jij de foto mag gebruiken. Waarschijnlijk mag dit gewoon, en heb jij het bewijs meteen op papier in je mailbox.

Bronvermelding
Veel bloggers bieden zelf al aan om de bron bij de foto te vermelden. Dit is immers wel zo aardig. Maar het is dus geen vrijbrief voor gebruik. Ook kan de blogger jou zelfs verplichten de bron (officieel trouwens naam van de maker plus bron) bij de afbeelding te vermelden. Makers hebben namelijk dit recht op grond van de Auteurswet.

Tip: op site als creativecommons.nl vind je beeld dat je (veelal) zonder toestemming mag gebruiken! Check wel even de voorwaarden wat betreft bronvermelding.

Nieuws en blogs

ContentToday logo

Video en Instagram training

ContentToday Academy
Beeldende verhalen overheersen momenteel het social medialandschap. De doelgroep wil zien én ervaren. Dat maakt visual storytelling tegenwoordig zo interessant. ContentToday Academy organiseerde daarom op maandag 10 oktober de VisualContentToday – dag waarop je zoveel mogelijk kennis op kon doen van de twee belangrijkste visual content marketingtools van het moment: Video Marketing en Instagram Marketing.


Lees verder…

ContentToday logo

Interview Pelpina Trip – Video Marketing

Op 10 oktober worden de trainingen Instagram Marketing, Video Marketing en workshop Vloggen in de Metaal Kathedraal in Utrecht gegeven. Pelpina Trip zal op die dag twee sessies verzorgen. We stelden haar een paar vragen hierover om een idee te krijgen wat we die dag kunnen verwachten en waarom het interessant kan zijn om haar training te volgen.


Lees verder…

ContentToday logo

Wat te doen als mijn content is gestolen?

Stel je bent net bezig met je dagelijkse ronde blogs lezen, als je plots jouw eigen foto voorbij ziet komen. Al snel blijkt dat ook jouw tekst is overgenomen. Iemand heeft duidelijk jouw content gejat. En nu?

Lees verder…

Contact

Social Media

Contact

TEL:020 - 82 02 129
E-MAIL:INFO@CONTENTTODAY.NL
ADRES:DISTELVLINDER 8, 3544 DW UTRECHT
BANK:NL95RABO0106670603
KVK:67259251
BTW:NL856900217B01
BIC:RABONL2U

Nieuwsbrief

Abonneer nu op onze gratis e-mail nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.